Gemensamt uttalande från SKK/SBK avseende colliens mentalitet

SKK och SBK har gjort ett gemensamt uttalande efter CS beslut att avslå Collieklubbens ansökan om hälsoprogram nivå 3 avseende mentalitet. Här finns uttalandet i sin helhet:

Styrelsen för SCK blev mycket besvikna över CS beslut att avslå vår ansökan angående hälsoprogram nivå 3 för MI-kullindex på 100 eller över gällande nyfikenhet/orädsla. Trots avslaget är det dock tydligt i uttalandet från SKK/SBK att båda organisationerna inser allvaret i situationen med colliens mentalitet. SCK kommer nu tillsammans med SKK/SBK att på olika sätt konkret arbeta för en förbättring av mentaliteten i vår ras och att fortsätta utreda frågan om hälsoprogram nivå 3.

SCK kommer att delta i SKK/SBK:s arbete för ökad samsyn bland uppfödare gällande colliens mentalitet. Därutöver kommer styrelsen att arbeta för att få fler MH-beskrivna hundar, att skapa möjlighet till en täckhundslista för de som vill erbjuda sina hanar till avel, samt att fortsätta sprida information om vikten av att avelsdjur tillsammans uppnår 100 eller över för MI gällande nyfikenhet/orädsla.

När SKK:s IT-system är utbyggt tillräckligt för att ge rätt information till uppfödare och hanhundsägare på regelbunden basis, är det fortfarande en reell möjlighet att SCK:s hälsoprogram nivå 3 gällande mentalitet införs. Det allra bästa vore förstås om inget hälsoprogram då behövdes, eftersom alla uppfödare självmant valde att ta fram kullar med kullindex på 100 eller över gällande N/O.

Styrelsens mål har alltid varit, och kommer att fortsätta vara, en fysiskt och psykiskt sund collie, som är till glädje för sig själv och sina ägare. Styrelsen för SCK kommer att fortsätta arbeta för att ingen collievalp ska behöva födas med plågsamma rädslor.

Kommentarer är avstängda.